El vundes l'è la festa de San Martin.
"L'estaa de San Martin la dura trii dì e on ciccin". In quel dì chì e in di trii dì a vegnì, ghe dovaria vess el sò cald teved cont i giornad ters.
A Milàn se pagaven i ficc, se fissaven i noeuv fittanz e se faseven i sanmichee (traslòch).
"A San Martin se cunta i pegor". Se faseva la conta di ròsc che se poneven in di stall.
"A San Martin tutt el mòst l'è vin". El vin de queij d'ii chì a l'è on vin che se bev de subet perchè el gh'aa la tendenza a devegnì asee. Se s'el voeur mantegnì ghe besògn de
spettà la lunna che cala de marz per toeul del vassell in d'on dì senza vent e senza pioeuva per fà minga el fiorin che l'è quella fior bianch che se forma in superficia.
El vundes la Natura l'è tutta ona taolozza del color d'or e porpora cont i foeuj borlen giò in de la greva teveda.
L'è la simbologia che la scandì el andament di stagion.
In di sitt del Milanès fann la funzion anmò incoeu de la "giornada del ringraziament", con di cerimòni religios e familiaj.
El vundes marca el scominci e la fenitiva de l'agn agricol: di semineri hinn a termen (el forment), di alter hinn al scominci (el riis).
I animaj hinn sarà suu in di stall per passà l'inverna al ripar.
Quella festa chì la se celebrava in di temp antigh. I divinitaa che proteggeven el regolecc seren onoraa fasend di celebrazion cont el vin e i provvist per l'inverna.
L'estaa de San Martin la rappresentava el "Sò noeuv" (Belenos/Beli) ch'el sbarlusiss e ingajardiss Mader terra.
lunedì 5 novembre 2007
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